-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4539 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

براي مبارزه با بي عدالتي موجود در جامعه ، چه اقداماتي بايد صورت بگيرد؟
متاسفانه عليرغم اهتمام فراوان دين مقدس اسلام و بزرگان الهي بر رعايت عدالت اجتماعي در تمامي عرصه هاي جامعه ، و تاكيدات فراوان امام راحل ( ره ) ومقام معظم رهبري در اين خصوص ، هنوز در جامعه اسلامي ما شاهد وجود برخي از بي عدالتي ها مي باشيم كه به هيچ وجه زيبنده حكومت و جامعه اسلامي نبوده ، ونظام اسلامي موظف به مبارزه و محو تمامي اشكال بي عدالتي در جامعه مي باشدبر اين اساس راهكارهاي اقدامات مبارزه اصولي با بي عدالتي هاي موجود درجامعه را مي توان در موارد ذيل بصورت مختص بيان نمود : الف - توجه جدي به رعايت عدالت اجتماعي در برنامه ريزيهاي توسعه و سازندگي كشور : پس از دوران دفاع مقدس و آغاز دوران بازسازي كشور مدل براي توسعه اقتصادي و اجتماعي درپيش گرفته شد كه اين مدل موجب بروز تضادهاي ارزشي و فاصله گرفتن جامعه ازشاخصهاي مطلوب گرديد .به گونه اي كه توسعه نتايج عكس خود را ظاهر ساخت و فاصله ها را تشديد نمود .اين عامل در برخي از تحليلها و تحقيقات به عمل آمده ،عامل اصلي افول ارزشها و ايجاد نابرابري در جامعه دانسته شده است . حضرت آيت الله خامنه اي ضمن انتقاد از اين روند، مي فرمايند : ( ( در اين مرحله از انقلاب ،هدف عمده عبارت است از ساختن كشور نمونه كه در آن ، رفاه مادي هم راه باعدالت اجتماعي و توام با روحيه و آرمان انقلابي ، با برخورداري از ارزش هاي اخلاقي اسلام ، تامين شود .هر يك از اين چهار ركن اصلي ضعيف يا مورد غفلت باشد، بقاي انقلاب و عبور از مراحل گوناگون آن ممكن نخواهد شد ) ) ، ( حديث ولايت ، ج 1، ص 286 و 287 ) . و در جاي ديگر مي فرمايند : ( ( در نظام جمهوري اسلامي ايران اساس همه فعاليت ها بايد مبتني بر عدالت باشد زيرا قسط و عدل ازهمه آرمان ها و اهداف نظام اسلامي والاتر و بارزتر است و بر اين اساس رونق وشكوفايي اقتصادي هنگامي خوب و ارزشمند است كه جهت آن مبتني بر اقامه قسط و عدل در جامعه باشد .رشد اقتصادي در جامعه ما هدف اصلي هم نيست ،بلكه رشد اقتصادي جزيي از هدف ماست و جز ديگر عبارت از عدالت است ... هربرنامه اقتصادي آن وقتي معتبر است كه يا خودش به تنهايي ، يا در مجموع برنامه هاما را به هدف عدالت نزديك كند، و الا اگر ما را از عدالت اجتماعي دور كند، فرض بر اين كه به رشد اقتصادي منتهي بشود كافي نيست ) ) ، ( روزنامه رسالت ،9/3/1372 ) . ب - برخورد فيزيكي ، مصادره و بازپس گيري اموال غاصبان وصاحبان ثروتهاي نامشروع و بادآورده : امام علي ( ع ) دو اقدام مهم و انقلابي راسرلوحه اقدامات حكومت عدل خويش قرار دادند : 1- مصادره و باز پس گيري اموال غاصبان 2- احيا سنت برابري و مساوات در بهره مندي از بيت المال . حضرت آيت الله خامنه اي در اين زمينه مي فرمايند : ( ( ... با قوانين لازم و تامين امنيت قضايي در كشور بساط تجاوز و تعدي به حقوق مظلومان و دست اندازي به حيطه مشروعزندگي مردم ، جمع شود ...) ) ، ( حديث ولايت ، ج 1، ص 287 ) . و در فرمان مبارزه بافساد كه در يازدهم ارديبهشت ماه 1380 خطاب به سران سه قوه صادر فرمودند براين امر مهم تاكيد نمودند كه خود بيانگر، عزم ، همدلي و همكاري قواي سه گانه بابرنامه ريزي هاي دقيق و حساب شده براي ريشه كن كردن فساد و تحقق عدالت اجتماعي مي باشد .ج - پيشگيري از پيدايش ثروتها و ثروتمندان نامشروع جديد : يكي ديگر از راههاي مبارزه با وجود بي عدالتي در جامعه ، جلوگيري از روي آوردن و دلباختگي واليان و كاپردازان حكومتي به اندوختن ثروت و افزودن بر حجم دارايي خويش است در اين راستا اهم اقدامات پيشگيرانه عبارتند از : 1- اسوه ونمونه بودن مسوولان حكومت براي ديگر كارگزاران : امام علي ( ع ) مي فرمايند : ( ( ان الله تعالي فرض علي ايمه العدل ان يقدروا انفسهم بضعفه الناس ، كيلا يتبيغ بالفقيرفقره ؛ خداوند بر امامان عدل فرض و واجب فرموده ، خود را با اقشار ناتوان ومحروم جامعه اندازه گيري كنند و زندگي خود را با آنان برابر نهند .تا تنگدستي فقير،او را به هيجان نياورد و موجب هلاكت و نابودي او نگردد ) ) ، ( نهج البلاغه ، خطبه 209، ص 325 ) 2- زير نظر گرفتن رفتار اقتصادي نزديكان : حضرت علي ( ع ) درفرازي از عهدنامه مالك اشتر، در اين زمينه مي فرمايند ( ( والي را نزديكان وخويشاونداني است كه خوي برتري طلبي و گردن فرازي دارند و در داد و ستد، كمترحاضر به رعايت انصافند، وظيفه تو، آن است كه ريشه ستم چنين افرادي را قطع نمايي ) ) ، ( نهج البلاغه ، نامه 53، ص 441 ) . 3- بازرسي ، نظارت ، حراست و مراقبت دولتي و نظارت بر دارايي كارگزاران : حضرت آيت الله خامنه اي در اين زمينه مي فرمايند : ( ( بايد در گزينش كارمندان دولت دقت لازم صورت گيرد و به دنبال گزينش خوبان ، نظارت بر كار آنان نيز ضروري است ، چون مقام و قدرت ، غالبااخلاق و رفتار مسوولان را تغيير مي دهد، بنابراين اگر بعد از گزينش حتي افراد پارساو كاردان ، از بالا بر عمل كرد آنان نظارت دقيقي نشود، ممكن است به تدريج تغييررويه داده و به سبب سستي در انجام وظيفه موجب بي اعتمادي ملت نسبت به دستگاه حكومت اسلامي شوند ...) ) ، ( فجر انقلاب در بهار قرآن ، ص 203 و 205 ) . د- بالا بردن ميزان آگاهي مردم : با بالا رفتن ميزان آگاهي مردم ، درك آنها از حقوقشان افزايش مي يابد و بي عدالتي را نمي پذيرند و به انحا مختلف براي دستيابي به حقوقشان مي كوشند از اين طريق قشر متوسط گسترش و نقش آنها درتصميمگيريهاي سياسي افزايش مي يابد .ه - توجه جدي به گسترش و تثبيت ارزشهاي اسلامي در جامعه : زيرا وجود ارزشهاي اسلامي مانند ايمان ، تقوا، تعهدو ...موجب ايجاد و اجراي عدالت در سطح جامعه مي شود قرآن كريم مي فرمايد ( ( اعدلوا هو اقرب للتقوي ) ) ، ( مايده / 8 ) امام علي ( ع ) نيز مي فرمايد : ( ( قد الزم نفسه العدل فكان اول عدله نفي الهوي عن نفسه ؛ هر كه مي خواهد به حليه عدل و دادآراسته شود مي بايست هوا و هوسهاي گوناگون را از خود دور كند ) ) ، ( نهج البلاغه ،خطبه 87 ) . لذا براي مبارزه با بي عدالتي در جامعه ، تحقق باوري عميق ، دروني ريشه دارد، عقلاي و مبتني بر نظام ارزشي اسلام در مديران جامعه - به معني كساني كه در دستگاههاي رسمي تقنيني ، اجرايي ، قضايي ، نظامي ، و انتظامي ، آموزشي ،فرهنگي و تبليغي و نيز دستگاهها و نهادهاي غير رسمي ولي موثر جامعه نقش تعيين كننده ، ايفا مي كنند، لازم و ضروري مي باشد و بايد اين نظام ارزشي در 1-رفتار حقيقي و حقوقي مديران ، 2- ساختار كلان كشور 3- برنامه هاي اجرايي ، تبلورو تجلي يابد .و - فراهم نمودن امكانات و شرايط و فرصتهاي مساوي براي همه افراد جامعه از لحاظ تحصيلات ، اشتغال ، مسكن ؛ رفاه و ...كه در اصول متعددي ازقانون اساسي ج . ا .ا .متبلور مي باشد .براي آگاهي بيشتر ر.ك : فصلنامه حكومت اسلامي ، شماره 17، ص 48 فصلنامه حكومت اسلامي ، شماره 18، ص 26 و ص 56 محمدنقي نظرپور، ارزشها و توسعه ، ص 196 علي ذو علم ، انقلاب و ارزشها،ص 256 و ص 264 دكتر فرامرز رفيع پور، آناتومي جامعه ، ص 480 ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.